Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Her finder du vores FAQs.
Sidder du stadig efterladt med et spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os enten via chatfunktionen her på siden, pr. e-mail sales@madebymama.com eller ringe på +45 71 999 710.
Vi sidder klar fra kl. 08:30-16:00 mandag-fredag til at hjælpe dig.

Forsendelse og levering

Hvornår modtager jeg min ordre?

Hos Made by Mama bestræber vi os på at få afsendt din pakke
hurtigst muligt. Lægger du din ordre inden kl. 12, leveres ordren den følgende
hverdag.

Hvis der bestilles med levering til pakkeshop, leveres ordren som udgangspunkt
også om lørdagen.

Hvad koster levering?

Hos Made by Mama tilbyder vi fri fragt, når du køber for mindst 499 DKK.

Ved bestillinger under 499 DDK starter fragten fra 39 DDK. Leveringsomkostningerne afhænger dog af valg af type levering og kan derfor variere. De nøjagtige leveringsomkostninger vil fremgå i betalings- og leveringsprocessen.

Hvilke lande leverer Made by Mama til?

Made by Mama tilbyder levering til det meste af verden gennem vores hjemmeside.
Du kan tjekke, om vi tilbyder levering til din præcise adresse under betalings- og leveringsprocessen.

Kan jeg følge leveringen af min ordre?

Ja, du vil modtage et direkte link til at spore din ordre, når den afsendes fra vores lager.

Sporingslinket tilsendes i en e-mail fra Made by Mama. Er du stadig i tvivl, er du velkommen til at kontakte os enten via chatfunktionen her på siden, pr. e-mail sales@madebymama.com eller ringe på +45 71 999 710.

Retur, reklamation og refundering

Hvad er Made by Mama’s returneringspolitik?

Made by Mama yder fortrydelsesret i henhold til forbrugeraftaleloven som følger:
- For levnedsmidler og varer til husholdningen er der ingen fortrydelsesret
- For alle andre varer end levnedsmidler og varer til husholdningen, er der 14 dages fortrydelsesret

Når du handler online på www.madebymama.dk, har du 14 dages fuld fortrydelsesret, hvor du kan meddele os, at du fortryder dit køb, og derefter returnere vare(r) til os.
Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til den følgende hverdag. I tilfælde af at flere varer er bestilt i én ordre, men leveres separat, eller et produkt kommer i flere partier, kører perioden fra modtagelsen af det sidste produkt. Du må kun håndtere varerne på en måde,
så du kan fastslå varernes kvalitet og egenskaber. For at udøve fortrydelsesretten, bør du sende en utvetydig erklæring via e-mail inden for 14 dage efter modtagelsen af varen.

Du kan læse meget mere om vores returneringspolitik her.

Hvordan kan jeg returnere en ordre eller specifikke varer?

Vi yder fortrydelsesret i henhold til forbrugeraftaleloven. For levnedsmidler og varer til husholdningen er der ingen fortrydelsesret.

Hvis du fortryder dit køb på varer, som må antages at blive forringet eller forældet hurtigt, skal du indenfor 14 dage oplyse om, at du vil fortryde dit køb enten pr. e-mail til sales@madebymama.com eller benytte standardfortrydelsesformularen her. Vi sender information til dig om, hvorhen varerne skal returneres hurtigst muligt efter fortrydelsen.

Varer leveret i Danmark eller Sverige returneres til:
Made by Mama
c/o System Transport A/S
Kumlehusvej 1 gate 56
4000 Roskilde
Danmark

Varer leveret udenfor Danmark eller Sverige returneres til:
Made by Mama
Via Pineta 456/472
51015 Monsummano Terme (PT)
Italien

Når du returnerer varen, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet.
Du skal selv betale for at pakken returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten. Vi modtager kun pakker, som sendes direkte til adressen, vi sender til dig.

Hvordan reklamerer jeg en ordre eller en individuelvare?

Hvis du vil reklamere for en ordre eller en individuel vare, bedes du enten skrive til sales@madebymama.com eller ringe til os på +45 71 999 710.

Hav dit ordrenummer og andre oplysninger omkring din ordre klar. Det kan hjælpe os med at betjene dig hurtigst muligt.

Vi dokumenterer alle reklamationer og bestræber os på at gøre ting bedre for hver reklamation. Derfor ønsker vi at modtage en e-mail med legitim billeddokumentation af reklamationsvaren, hvor defekten tydeligt fremgår.

Din bestilling/ordre

Kan jeg foretage ændringer i min ordre?

For at sikre hurtig levering af din ordre igangsætter vi pakning, umiddelbart efter den er godkendt på webshoppen. Når din ordre er pakket, modtager du tracking-nummer pr. e-mail.
Ønsker du at ændre i din bestilling, henviser vi derfor til, at du hurtigst muligt kontakter vores kundeservice via chatfunktionen her på siden eller pr. telefon +45 71 999 710. Du bedes have dit ordrenummer fra din ordrebekræftelse klar, så vi lettere kan hjælpe dig.

Hvordan annullerer jeg en ordre?

Hvis du ønsker at annullere din ordre, bedes du kontakte os så hurtigt som muligt på telefon +45 71 999 710 i åbningstiden.

Bemærk venligst, at det kun er muligt at annullere din ordre, hvis vores lager ikke er begyndt at behandle den endnu. Hvis dette er tilfældet, henviser vi til vores returneringspolitik her.

Min ordre er ikke leveret og er på vej retur til Made by Mama

Det kan skyldes én eller flere af følgende årsager:
1) Der var ingen på leveringsadressen under leveringsforsøget.
2) Pakken blev ikke afhentet i en pakkeshop/udleveringssted indenfor den givne tidsramme (oftest 10 dage).
3) Leveringsadressen var forkert eller mangelfuld.
Vi gør opmærksom på, at pakkens modtagers navn tydeligt skal stå på leveringsadressens postkasse eller dør.

Bemærk venligst, at vi kan sende dig din ordre igen mod betaling af fragt. I dette tilfælde bedes du rette henvendelse enten via chatfunktionen her på siden, pr. e-mail sales@madebymama.com eller ringe direkte til os på +45 71 999 710. Ønsker du ikke at modtage ordren, gælder vores handelsbetingelser om ”fortrudt køb”, som du kan læse her.

Jeg har ikke modtaget alt jeg har bestilt

Hvis din ordre er ankommet ufuldstændig, og du mangler en eller flere af de varer, du har bestilt, skal du hurtigst muligt kontakte os enten via chatfunktionen her på siden, pr. e-mail sales@madebymama.com eller pr. telefon +45 71 999 710.

Vi vil være behjælpelig med en løsning og sørge for, at du modtager de manglende varer hurtigst muligt.

Jeg har modtaget noget jeg ikke har bestilt

Hvis du har modtaget varer, som du ikke har bestilt, skal du hurtigst muligt kontakte os enten via chatfunktionen her på siden, pr. e-mail mail  sales@madebymama.com eller pr. telefon +45 71 999 710.

Vi vil være behjælpelig med en løsning og sørge for, at du kan returnere de pågældende uønskede varer.

Kan jeg sende min ordre som en gave?

Selvfølgelig kan du det!
Vi elsker gaver, og i din kurv, før du trykker på at gå til kassen, tilbyder vi mulighed for at tilføje en personlig hilsen og indpakning.

Tilbyder Made by Mama at betale for told?

Made by Mama tilbyder ikke at betale for eventuelle toldomkostninger og kan desuden ikke være behjælpelig med skatterelaterede spørgsmål. Priserne på vores hjemmeside er inklusiv moms i henhold til one-stop-shop-skattereglerne og er ligeledes tilpasset det pågældende lands momssatser.

Jeg har betalt for hjemmelevering, men min pakke er endt på et udleveringssted/posthus/pakkeshop

Så snart den valgte kurér har din pakke i deres varetægt, er det desværre fragtfirmaet, der har det fulde ansvar for din pakke. Det kan være, der ikke var nogen hjemme på leveringsadressen, at pakken ville stå for udsat, eller at leveringsadressen er mangelfuld eller ufuldkommen.

Har du spørgsmål, skal du derfor rette henvendelse direkte til det pågældende fragtfirma.

Produkt spørgsmål

Holdbarhed - Hvor længe kan jeg forvente produkterne holder?

Holdbarheden på vores produkter er individuel og afhængige af produkttypen, men som udgangspunkt sender vi ikke produkter med under 1 måneds holdbarhed. Information omhandlende holdbarhed står angivet på alle vores produkters emballage som ”bedst før”.

Har du spørgsmål vedrørende vores produkters holdbarhed, er du velkommen til at kontakte os enten  via chatfunktionen her på siden, pr. e-mail, orders@madebymama.com eller pr. telefon +45 71 999 710.

Vi går meget op i at kvalitetssikre vores produkter, bekæmpe madspild og varetage fødevaresikkerhed.
Vi følger Fødevarestyrelsens anbefalinger og vurderinger om mad anvist med ”bedst før” meget tæt.
Derfor opfordrer vi dig som kunde til at forholde dig til vores produkter med sund fornuft og bruge sanserne til at vurdere, om produkterne kan holde sig efter datomærkningen. Læs mere om Fødevarestyrelsens anbefalinger her.

Parmesanost – Skal Made by Mama’s parmesanost opbevares på køl?

Nej, vores parmesan skal ikke på køl, såfremt den er uåbnet. Vores parmesan ligger i en vakuumpakning, og herfor kan osten holde sig, selvom den ikke opbevares på køl. Først når osten er åbnet, skal den opbevares på køl ved højst 5°C.

Parmesanost – Hvordan er Made by Mama’s parmesanost indpakket?

For at bevare osten på den bedste mulige måde, indtil osten er åbnet, har vi først pakket vores parmesan i et fedtpapir, som sørger for at holde på ostens naturlige fugtighed. Efterfølgende har vi vakuumeret den, for at osten skal holde sig bedst muligt, selvom den ikke opbevares på køl. Sidst, men ikke mindst, har vi håndpakket den i ostepapir, som osten, efter åbning, skal opbevares i for bedst mulige opbevaring i dit køleskab.

Parmesanost – Hvordan skal jeg opbevare Made by Mama’s parmesanost efter den er taget i brug?

Du opbevarer bedst osten ved at pakke den ind i Made by Mama ostepapiret og herefter i en åben frysepose i køleskabet. På den måde regulerer parmesanen sin egen fugtighed og holder sig rigtig lækker halvanden til to måneder på køl. Afhængigt af hvor godt du opbevarer osten, kan den også holde sig længere.

Vi anbefaler, vi at du skærer kanten af parmesanen af efter åbning for at forlænge holdbarheden, men også for at bruge parmesankanten, som har meget umamismag. Det er størknet parmesanost uden voksbehandling. Her lyder anbefalingen, at du skærer den i mindre stykker og gemmer den til at koge med i en kødsovs eller anden gryderet for at løfte smagen.

Parmesanost – Er Made by Mama’s parmesanost laktosefri?

Ja, vores parmesanost er laktosefri.

Flere oste er, hvad der kan kaldes naturligt laktosefri. Det skyldes blandt andet, at laktosen bliver nedbrudt i takt med, at osten modnes. Vores Parmagiano Reggiano er modnet i 23-27 måneder og har ingen laktose tilbage.

Laktosen i ost afhænger af vandindholdet i osten og modningen. Størstedelen af laktosen forsvinder, når vallen hældes fra; jo mindre vand, desto mindre laktose. Det meste af den tilbageværende laktose, også kaldet mælkesukker, bliver omdannet med modningen. Jo ældre osten er, desto mindre laktose vil der være tilbage i den. Parmesan, som både har lavt vandindhold og modner lang tid, er laktosefri.

I parmesan er laktoseindholdet mindre end 0,01 gram pr. 100 gram. Et produkt må ifølge Fødevarestyrelsen kaldes “laktosefri”, når det indeholder 0,01 gram eller mindre laktose pr. 100 gram.
Til sammenligning er der 11,75 gram laktose i et glas letmælk.

Så grundet produktionsprocessen og den lange lageringstid indeholder parmesanost ingen laktose.

Oliventræ - Hvordan plejer, rengør og vedligeholder jeg oliventræsprodukterne?

Vores oliventræsprodukter bør rengøres i hånden med varmt vand og opvaskesæbe på en grov svamp eller børste. Produktet tørres herefter af med et rent viskestykke og bør efterfølgende sættes på højkant til tørring.
Produkterne i oliventræ tåler ikke at komme i opvaskemaskine eller at blive lagt i blød.

For at sikre den optimale vedligeholdelse bør oliventræet oliebehandles med jævne mellemrum efter rengøring. Vi anbefaler, at du bruger olivenolie til oliering og anvender en fnugfri klud til påføring.
Påfør kluden olie og fordel et jævnt lag langs med årene i træet på begge sider af produktet.
Lad olien trække i 3-5 minutter. Derefter tørres alt overskydende olie af. Tør efter med en tør og ren klud.

Det er vigtigt, at der anvendes er spiselig olie

Ansvarlighed og bæredygtighed

Hvordan passer Made by Mama på miljøet?

Vi er meget bevidste om vores aftryk på miljøet og tager aktivt ansvar såvel socialt som økonomisk gennem vores forholdsregler og grundprincipper på tværs af hele virksomheden fra idégenerering og produktion til salg og service.

Fundamentalt for vores produktion er, at vi kun producerer rene og så vidt muligt økologiske produkter, uden kunstige tilsætningsstoffer og unødvendige E-numre. Vi producerer i mindre mængder for at mindske madspild og samarbejder udelukkende med små lokale familieproducenter, der med manuel arbejdskraft skaber vores univers af italienske delikatesser. Vi kender dén Mama, som dedikeret står bag ethvert produkt, og hylder deres dedikation og kærlighed til håndværket samt værner om deres velbefindende. Alle vores
leverandører og samarbejdspartnere følger vores Code of Conduct.

Du kan læse mere om vores Code of Conduct her.

Til emballage benytter vi primært glas, idet glas er 100% genanvendeligt og kan bruges af forbrugeren selv eller kommes i en glascontainer. Derudover benytter vi udelukkende FSC certificeret papirbaseret emballage og indpakning til afsendelse af vores produkter. Gennem investeringer i digitalisering og teknologi gør vi løbende en stor indsats for at reducere vores fodaftryk i forbindelse med transport af vores produkter fra vores små producenter ud til vores kunder.

Vi er med helt tæt på værdikædens forløb og går aldrig på kompromis med gode arbejdsforhold for både planet og medmennesker i processen.

Hvor er Made by Mama’s produkter produceret?

Alle vores produkter er produceret i Italien med undtagelse af vores nye pizzakniv. Vi har høje krav til valget af samarbejdspartnere og leverandører, som alle følger vores Code of Conduct.

Du kan læse mere om vores Code of Conduct her.

Kan produkter risikere at blive tilbagekaldt?

Hos Made by Mama er vi naturligvis meget engagerede i kvaliteten af alle vores produkter og går aldrig på kompromis. Derfor har vi aldrig oplevet at tilbagekalde et produkt. Vi har en bred indsigt og sporbarhed gennem hele vores værdikæde, så skulle det ske, at et eller flere produkter blev tilbagekaldt, kan vi hurtigt opspore og tilbagekalde pågældende produkt og heraf afværge situationen.